Det skjer mye i regnskapsbransjen for tiden med nye digitale løsninger og endringer i arbeidsmåte både for regnskapsførere og kunder. Da gjelder det å investere for å tilrettelegge slik at medarbeidere og kunder kan tilbys moderne program og løsninger.
Det hele startet nok allerede i oppveksten for Paul. Med en far som var fremoverlent og kanskje tenkte litt annerledes enn andre, tok han med seg mye av hans tankesett på veien videre inn i arbeidslivet.
Da Paul startet i Lesja Regnskapslag i 1988 begynte han med en gang å se muligheter for å videreutvikle og modernisere regnskapsyrket. Dette førte til at han i 1994 etablerte et enkeltmannsforetak på Dovre, noe som ble starten på Snøhetta Regnskap som vi kjenner det i dag. Det var likevel først i 2009 at det for fullt tok av med oppkjøp av flere kontor i de påfølgende årene, dannelsen av Snøhetta Gruppen i 2012 og i 2016 oppstart av Snøhetta Data. Per i dag har teller vi kontor på elleve steder med rundt regnet 60 medarbeidere.
Paul er ikke vanskelig å få i tale når en spør om historikken bak konsernet og saker han brenner for. Han lener seg litt fremover:
– De siste årene har vi brukt til å «lande litt» og vurdere strukturen i konsernet, men nå har vi staket kurs og er på utkikk etter flere kontor som kan tilsluttes Snøhetta Regnskap-familien. Vi ønsker også å satse i områder der vi ikke har kontor per i dag, i tillegg til å utvide med flere kontor på aksen Oslo – Trondheim. Vårt slagord er «Alltid i nærheten» og det er det vi hele tiden må jobbe mot, både geografisk og i forhold til kontakten med kunden – hos oss skal det være en lav terskel for at våre kunder skal kunne rådføre seg med sin regnskapsfører. Selv om vi tilbyr rådgivning som enkelttjeneste er dette noe som hver enkelt regnskapsfører gjør nesten daglig i sin kontakt med våre kunder.
Hva fikk deg til å utvide selskapet?
– Jeg tenker nok litt annerledes enn de fleste andre regnskapskontor har gjort til nå, og det er blant annet at jeg ønsker at hver enkelt ansatt skal drive mer med det en er best på. Dette er for å spisse kompetansen og bygge en robust organisasjon som er klar for å ta nye markeder og områder med den digitale fremtiden, og dermed kunne gi et bedre produkt til kunden. Og da kan en ikke være redd for å tenke litt stort! Fordelen med et større miljø er at vi får en bredere kompetanse og kan komme frem til de beste løsningene for våre kunder i tillegg til at det ikke er så skjørt ved for eksempel ferieavvikling, permisjoner og sykdom. Vi skal levere regnskapstjenester med høy kvalitet. Dette innebærer å være en samarbeidspartner og rådgiver som ser nye muligheter for økt lønnsomhet og vekst for kundens virksomhet. Vi har kunden i fokus. Snøhetta Regnskap har videre en filosofi som bygger på at regnskapsbransjen bør være en uhildet rådgiver for sine kunder. Vi mener derfor at både den enkelte kunde og bransjen som helhet, er best tjent med regnskapsførere og rådgivere som ikke har en nær binding til hverken banker eller revisjonsselskaper. Bare på den måten kan vi opprettholde en fullstendig fortrolighet overfor våre kunder – understreker Paul.
Det er mye snakk om digitalisering for tiden, er dette for alle?
– Alle våre kunder er like mye verdsatt enten om de ønsker å digitalisere seg eller ikke. Det er selvfølgelig like mye rom for de kundene som ønsker å komme innom med bilagspermen sin i tiden fremover også. Vi tilbyr de løsningene vi vurderer best for kunden blant annet i forhold til størrelse og fremtidsplaner, og da er det ikke alltid det er en digital løsning som blir anbefalt. Så; nei, det er nok ikke for alle per i dag, men snakker du med regnskapsføreren din så får du en vurdering fra en som kjenner ditt regnskap, og har fagkunnskap til å vurdere hva som er best for akkurat deg.
Hva tenker du om fremtiden?
Som alltid; Go for it! – avslutter Paul med et bredt smil om munnen.
Tekst og bilde: Ragnhild Nymann Myrvold