Duften av fersk kaffe slår imot meg i det jeg åpner døren til den lokale kafeen. Jeg skal møte Marianne Steinli og Sissel Steinsdotter Bekkemellem som driver Pillarguri Café på Otta – kafeen med over 100 års historie.
Damen bak disken er opptatt med en kunde i det jeg kommer inn, men smiler blidt mot meg og sier «Hei!». Det er en hjemmekoselig atmosfære i lokalet og rundt flere av bordene sitter det mennesker som snakker ivrig over kaffekoppen på morgenkvisten. Jeg blir vist til et ledig bord og får en fersk kaffekopp før Marianne og Sissel, kafeens eiere og drivere, setter seg ned overfor meg. De har akkurat pusset opp lokalene med friske farger, og dekoren er historisk både i form av gamle bilder, eldre gjenstander og morsomme kaffekrus en kan kjenne igjen fra forskjellige tidsepoker i hjemmet.
Både Marianne og Sissel har mange års erfaring fra hotell-, bar- og restaurantbransjen, og i 2010 bestemte de seg for å starte for seg selv. Det å overta driften av den eldste kafeen på Otta skaper forventninger av lokalbefolkningen, noe det ser ut til at de har klart å etterleve. Det var i sin tid Mari Havn som startet kafeen rundt 1900, et portrettbilde av Mari henger på veggen ved siden av der vi sitter. Mye har skjedd på de ni årene etter at de tok over, men de er veldig opptatt av historien til kafeen.
Da Mari Havn startet «Mari Havns Hus» var det kafé- og hotelldrift som var hovednæringen, men en periode leide Sell Sparebank rom da de startet opp sin bankvirksomhet på Otta. Byggets andre etasje huset også en tid en frisørsalong, som i dag er omgjort til leiligheter.
I tillegg til kafédriften leverer Pillarguri Café også cateringtjenester til både uformelle- og festlige sammenhenger, og skulle du ha behov for pausemat i jobbsammenheng leverer de det også. Den klassiske «Otta-pizzaen» kan du fortsatt nyte i fargerike lokaler eller ta den med hjem. På menyen finner du flere lokale kvalitetsråvarer, både faste og flytende, og de setter sin ære i å videreforedle råvarene. De velger heller ikke «helt A4», som de så fint betegner det selv. «Snorrette gulrøtter og agurker uten bøy smaker ikke bedre enn de som er litt annerledes, og derfor velger vi helst råvarer som ikke er helt A4 når vi har muligheten til det. Sunt for deg, og bra for miljøet.» Innimellom arrangerer de kvelder med levende musikk og god stemning i tillegg til den ukentlige «Fredagsquizen».
Da de startet i 2010 ble de regnskapskunde hos Kjell Bakke som den gang var en av driverne på Regnskapsloftet i Vågå. De ble da med over når Kjell og Ole Tronn Anderssen ble en del av Snøhetta Regnskap i 2015. De har siden den gang fått Ingun Kaltrud som sin regnskapsfører, noe de er veldig fornøyd med, hun sitter stort sett på Otta-kontoret og er lett tilgjengelig. «Hun er så dyktig, jordnær og serviceinnstilt» sier de samstemt. De er ikke i tvil om at det å ha en ekstern regnskapsfører er det beste for dem, da har de mulighet til å fokusere på det de ønsker i egen drift. I tillegg er det alltid noen som kan bistå ved ferieavvikling eller sykefravær siden Snøhetta Regnskap er en større organisasjon. Det fine med å ha en regnskapsfører er at du blir varslet om endringer og får tips og råd når det gjelder lønnsomhet. I 2017 ble Pillarguri Café digitalisert; «Dette har spart oss for mye tid og penger, og ikke minst har det blitt mye mindre papir» sier Marianne. Det er stort sett regnskapsføreren som gjør det meste for dem, men de godkjenner inn- og utgående faktura – «Dette gir oss fortløpende oversikt om vi ønsker det, før vi mottar månedlig rapport fra Ingun». Slik utviklingen har gått de siste årene vil Sissel og Marianne anbefale andre å ta en titt på digitalisering først som sist, uansett om en skal starte opp ny bedrift eller allerede er i gang; «Tid er penger».
I 2016 kjøpte de bygget, noe som gir dem større spillerom for eventuelle fremtidige planer.
Vi i Snøhetta Regnskap er glade for å ha Marianne og Sissel med oss, og det blir spennende å følge dem i årene fremover.
Du kan lese mer om Pillaguri Café her.
«Takk for kaffen»
Tekst og foto: Ragnhild Nymann Myrvold